Choď na obsah Choď na menu
 


DOD Jurajov Dvor

15. 9. 2008

ObrázokDňa 6.9.08 - sobota sa uskutočnil DOtvorených Dverí vo Vozovni

Jurajov Dvor

 

 

 

 


ÚVOD: (doprava-bratislava.estranky.sk)

 

     V sobotu 6. septembra 2008 sa v areáli vozovne Jurajov dvor uskutočnil deň otvorených dverí. Pre všetkých návštevníkov bol počas celého dňa pripravený zaujímavý program.

     Pred vstupom do areálu dostal každý návštevník plagátik so stručnou mapkou areálu vozovne a s programom Dňa otvorených dverí. Od hlavného vchodu pokračovali návštevníci podľa toho, čo chceli vidieť. Niektorí sa išli pozrieť na program na hlavnom pódiu, iní dali prednosť prehliadke historických a moderných vozidiel.

Obrázok

       Najväčší záujem bol pochopiteľne o historické električky. Počas dňa otvorených dverí sa prezentovali historické električky GANZ #104, BMEŽ #18, DPMB #38 + vlečný vozeň SGP #135ČKD Tatra T2 #215. V ústredných dielňach si návštevníci mohli pozrieť aj historické vozidlo BMEŽ #31, ktoré je tesne pred dokončením rekonštrukcie. Veď kto by už nevyužil možnosť pozrieť sa do interiéru historickej električky, posedieť si v nej a prípadne aj zazvoniť.

Obrázok

     Okrem historických električiek sa v areáli vozovne objavili aj historické trolejbusy Škoda - Sanons S 200 Tr #6505, Škoda 9Tr #53, i FBW - Oerlikon #80. Do historického trolejbusu Škoda – Sanons sa pozrieť nedalo. Ako nám povedal jeden u pracovníkov DPB, tento trolejbus je v zlom technickom stave. Návštevníkov vozovne nepúšťali do vozidla z bezpečnostných dôvodov. V tomto trolejbuse totiž hrozilo prepadnutie schodov i podlahy. Ako nám tento pracovník povedal, tento trolejbus by mal byť v najbližšej dobe zrekonštruované aspoň do vystavovateľného stavu. Pôvodne sa hovorilo o tom, že tento trolejbus sa

Obrázok

zrekonštruuje do 100. výročia trolejbusovej dopravy v Bratislave, ktoré bude už budúci rok. Podľa našich informácii to však rekonštrukcia tohto vozidla do budúceho roku stihnúť nemusí. Všetko totiž závisí od technického stavu vozidla a od toho akú veľkú rekonštrukciu bude vlastne potrebovať. Často sa totiž stáva, že vozidlá idúce na malú technickú prehliadku nakoniec skončia pri veľkej prehliadke, ktorá trvá niekoľko mesiacov. Okrem toho netreba zabúdať ani na skutočnosť, že pracovníci v dielňach neopravujú len historické vozidlá. Rekonštrukcia historického vozidla je často krát prerušená a to nielen kvôli nevyhnutnej oprave nejakého moderného vozidla, ale aj pre chýbajúce náhradné diely, ktoré sa dajú len veľmi ťažko zohnať a pre ktoré sa nemôže pokračovať v rekonštrukcii. Historický trolejbus FBW - Oerlikon #80 je už zrekonštruovaný do vystavovateľného stavu.

Obrázok

     Keďže pracovníci DPB nemali k dispozícii dostatok koženého materiálu, časť lavice na sedenie je preto ešte nedokončená. Namiesto koženej lavice je tam iba drevená doska. Tento trolejbus už asi nikdy jazdiť nebude. Na jeho spojazdnenie totiž chýbajú náhradné diely. A ak by doňho namontovali súčiastky z iných trolejbusov, bol by síce pojazdný, ale už by to nebolo originálne historické vozidlo. Jediným pojazdným historickým trolejbusom je Škoda 9Tr #53. Tieto dva trolejbusy si mohli návštevníci pozrieť aj z vnútra.

Obrázok

     Okrem električiek a trolejbusov však dopravný podnik vystavil aj niekoľko autobusov. Historické vozidlá zastupovala Škoda 706 RTO a ak medzi historické vozidlá zaradíme aj Karosu Cabrio, tak sa z historických vozidiel prezentovali iba dve vozidlá. Ostatné prezentované autobusy už boli moderné, ba dokonca zapožičané na testovaciu prevádzku v Bratislave.

 

Obrázok

     V rámci areálu vozovne premávala Karosa Cabrio, ktorá návštevníkov bezplatne vozila po areáli vozovne. Kto sa chcel pozrieť do dielni ťažkej údržby električiek, musel sa odviesť Prešporáčikom. Nevýhodou Prešporáčika bolo, že počas celého dňa premávalo iba jedno jediné vozidla a to navyše nemalo ani vlečný vozeň.

Obrázok 

      So sprievodných akcii spomenieme napríklad detské hry a súťaže, jazdu zručnosti vodičov DPB, jazdu známych osobností na električke, či nábor nových vodičov. Najväčší záujem bol však pokus o Slovenský rekord v podaní najznámejšieho rekordmana Juraja Barbariča.

     Na pódiu bol pre všetkých návštevníkov pripravený bohatý program, ktorý bol predpoludním zameraný najmä pre deti. V rámci neho predpoludním vystúpili mažoretky, folklórny súbor Vienok, či skupina historického šermu WAGUS. Popoludnie už patrilo hudobným skupinám LOJZO, Gladiátor, či Dominike Mirgovej a jej skupine.

     Návštevníci sa mohli občerstviť v stánkoch s občerstvením.

     Do areálu vozovne sa návštevníci mohli dostať linkami č. 2, 4, 53, 63, 65 a 67 ktorých premávka bola bezplatná. Okrem týchto liniek do areálu vozovne bezplatne premávali mimoriadne linky č. 10, X63 a X96.

      Linka X63 premávala z Hlavnej stanice na zastávku Bojnická, respektíve Vozovňa Jurajov dvor. Na linke premávali 2 vozidlá typu Karosa B741CNG a 1 vozidlo Karosa B741 ktoré nemalo na Transparente BUSE X63 ale 63.

     Linka X96 premávala po trase linky č. 96 z Petržalky, Prokofievovejk Vozovni Jurajov dvor a na túto linku boli nasadzované aj TAMBUSY.

     Linka č. 10 premávala medzi Tunelom a Vozovňou Jurajov dvor na ktorej premávali električky typu ČKD - Tatra K2S s reklamou Bratislava - Little Big City.

Obrázok

     Hoci toto podujatie malo celkom slušnú propagáciu, predsa len sa na ňom vyskytli určité nedostatky. Prezentácia historických vozidiel bola totiž chabá. Hoci priestoru na vystavovanie bolo dosť, z historických autobusov však boli vystavené iba Škoda 706 RTO a Karosa Cabrio. Všetky súťaže boli orientované výhradne pre menšie deti, takže pre starších návštevníkov areálu boli

Obrázok

neatraktívne. Aj program na pódiu mohol byť lepšie zostavený. Ak sa však pozrieme na celkovú organizáciu, tá bola počas celého dňa otvorených dverí zvládnutá veľmi dobre a už teraz sa môžeme tešiť na ďalší deň otvorených dverí, ktorý by mal byť už budúci rok.

     Na úplný záver vám ponúkame pohľad na interiér historických vozidiel MHD.

 

- autobusy -

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

- električky-

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

ObrázokObrázok

-trolejbusy-

Obrázok

Obrázok

   

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Veríme, že sa vám tieto fotky páčia


Ďalej (www.dpm-prk.estranky.sk)


 Obrázok

Dostať ste sa tam mohli linkou X63 z Hlavnej Stanice na Bojnickú a na zastávku Vozovňa Jurajov Dvor

Na linke premávali 2 vozidlá typu Karosa B741CNG

a 1 vozidlo Karosa B741 ktoré nemalo na Transparente BUSE X63 ale 63

 

 

 

 

Obrázok Alebo aj linkou X10

Od: Tunela, cez: Nábrežie, Most SNP, Šafárikovo námestie, Špitálska, Štainerova ul., Nová Doba, Vajnorská ul., Voz. Jur. Dvor a späť cez: Nám. SNP, Kapucínsku a do Tunela

Na linke premávali električky typu ČKD - Tatra K2S s reklamou Bratislava - Little Big City

 

 

Ale aj linkou X96 z Petržálky


- Električky -


Jak ste vošli do vozovne (Jurajov Dvor) ste museli trocha prejsť a na pravej strane ste videli  Kolajbrus Schörling  #8431 Ktorý bol postavený z električky 6MT #70  riadí sa ako dvonápravové električky napr. #18, #104, #38... Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

Ďalej ste mohli vidieť historické električky


Obrázok Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

GANZ #104 Rekonštrukcia na motorový vozeň s výzbrojou Siemens D 612
Postavenie nového motorového vozňa č. BMEŽ / DPMB #44


(popisu vozňa BEÚS č. 44)
Po poškodení karosérie v roku 1995
na starom podvozku sa našiel dátum jeho výroby zlikvidovala sa karoséria (okrem strechy) a po rekonštrukcii na motorový vozeň GANZ ev. č. 104 - novopostavený vozeň bol prvý krát predstavený na otvorení zrekonštruovanej koľajovej križovatky na Námestí SNP 31.7.1998.

Vozeň je už príliš starý a tak premáva z času na čas nahradila ho

ČKD - Tatra T2 #215 a historická súprava 38+135


 

ObrázokObrázok

 

 

 

 

 

 

 

BMEŽ 11-20 #18 bola už zrekonštrulovaná okolo roku 2005 kedy mala premávať od: 15.9.2008. Ale nemala technické papiere do roku 2008 jej zriedkavo vymieňali súčiastky a

dňa 26.Apríla 2008 viezla svadbu.

 dňa 27.Apríla 2008 na dni Bratislavy, keď historické električky mali premávať na linke

H1 z Národného Divadla-Nám. SNP-Vazovova-Špitálska-Nám. SNP-Tunel-Nábrežie-Národné Divadlo.

Pripojili k nej vlečný vozeň SGP #135 a vyrazila z vozovne Krasňany najprv do Ružinova na objednávku cez mesto a 2 krát do Tunela a v zákrute na ceste k Námestiu Ľudovíta Štúra a tam turisti vystúpili cca 5 minút. Pritom brzdili súpravu električiek ČKD - Tatra T6A5 na linke č.11Obrázok

 

Potom sa vydala ku Nábrežiu (Ochody zo zastávky: Nám. Ľ. Štúra smer: Šafárikovo námestie) a potom cúvala dozadu na výhybku ku Národnému Divadlu.

Jak šla strašne smrdela lebo sa rozpalovala farba.

Vždy z Nám. SNP na kopec ku Hurbanovmu námestiu skoro neprešľa BOLA SLABÁ. Vodič na ňu hovoril "Jeď holká,, našťastie vždy prešľa.

Jedno kolečko jej v Tuneli zhoreli brzdy a keď vyšľa nevedno ju zastaviť bez prehodenej výhybky bez volnej trate (pre autá zelená),

vyrútila sa z Tunela ale sprievodkyňa z vlečniaku zabrzdila vozen a tým pádom aj #18. Keby #18 nemala zapojený vozeň kto vie čo by sa s ňou stalo?! pomalilinky zacúvala prehodila výhybku a pomaly šla ku Národnému Divadlu vyhodiť cestujúcich, a pomaly šla do vozovne Krasňany. Pri vozovni sa jej zasekli brzdy tak ju na kolesách odbrzdili uvolnili jej klieštíkové brzdy od kolies a tlačili ju zatial čo T2 #215 šla sama nie v 20 ale 40 minútovom intervale behala po trati. Vo vozovni vlečniak #135 odpojil od #18 a zapojil za #38 a na H1 aj v Nedeľu premávala opäť #38.

Dňa 6.9.08 ako vlečniak (električka bez motoru) sa zapojila za SGP #135 a Schörling za #18 a ťahal ju so #135 do Vozovne Jurajov Dvor.


ObrázokObrázok DPMB #38 + SGP #135

DPMB #38

Posledná dvojnápravová električka bola vyrobená v Česko-Slovenku

bola jediná svojho druhu.

Bola vyrobená v dielňach vlečných vozňov SGP.

Dňa 16.8.1958 sa na železničnom priecestí zrazil s nákladným vlakom pri CHZJD (Istrochem)

Od roku 1973 Bola používaná ako výcvik vodičov električiek.

Od vlekov SGP #115-147 sa odlišoval dĺžkov a jednosmernov úpravou. V prevádzke sa príliš neodsvečil pre veľkú previsnutosť hmotnosti plo

Obrázok

Obrázok

šín z vonkajšej strany náprav. Tento motorový vozeň sa začal  postavená prenejasnú situáciu prevádzkovania vozňov ČKD - Tatra Tramvaj2 (ev. č. 6002)

V roku 1974 bola ďalšími dvojnápravovými vozňami 

presunutá do Technického Múzea v Brne (TMB). Do vtedy vždy jazdila SÓLO V roku 1989 bola privezená naspäť do Bratislavy

SGP #135 

Vozeň bol pokrstený

30.5.2003 v Ústredných dielňach.

Ešte nezasklenený sa vydal s

#38-ičkov Z Ústredných Dielní Jurajovho Dvora na trasu cez :Vajnorskú - Zátišie - Vazovovu - Slovenskú Technickú Univerzitu - Žilinkú - Predstaničné námestie -. Hlavná Stanica - Predstaničné námestie - Žilinská - Slovenská Technická Univerzita - Molecova - Karlova Ves - Dúbravka a do vozovne.

Vozeň SGP #135 bol zapojený za #38 a mal byť zapojený za #18 a dočkal sa toho dňa 27.4.08 na dni Bratislavy na Linke H1 ale kôli tomu, že #18 bola slabá tak opäť premáva s #38

Za #18 ktorá mala vybratý motor čiže ako Vlečniak ho zapojili aj 6.9.08 na DOD Jurajov Dvor lebo #38 bola pokazená a tak to bolo zapojené takto: Schörling #8431+#18+#135 a do Krasňan im cesta trvala cca: 40 minút

 

 

 


ČKD - Tatra Tramvaj2

T2-ojky mali prezívku "ponorky,,

Táto (215) sa  sa volá  "Milanko,,

čiže môžu ju volaŤ Tédvojka, Ponorka alebo Milanko

Vozne typu T2 sú druhým typom električiek ČKD - Tatra

Vozne T1 sú užšie a nemajú okolo svetla takú ozdobu a sedadlá ako aj T2 #6001 a #6002 majú Obrázok podlhovasté sedadlá a majú tyčové zberače.

Ale hovoríme o T2-ojke #215:

mala evidenčné čísla:

1.   215    do 1975    
2.   230II    1976 – 1983    
3.   7230    1983 – 90. roky 20. storočia    
4.   215    od 90. roky 20. storočia

 

 

 

 


Do ústredných dielní električiek ste sa mohli dostať Prešporáčikom v ÚD bola #31BMEŽ #31

INFO:

1. séria - typ BMEŽ "Päťokeňák"

ev. čísla #101 (ex. #31), 103, 109, 105, 104, 108

rok výroby a sprevádzkovanie: 1938, 1939, 1940

vyraďovanie od: 1958

prečíslovanie: #101=31, 103=33, 109=39, 105=35, 104(bývala BMEŽ nie GANZ #104)=34, 108=38 (bývala BMEŽ nie DPMB #38)

 

2. séria - typ BMEŽ  "Päťokeňák"

ev. čísla #102, 106, 107, 40, 41, 42

rok výroby a sprevádzkovanie: 1940, 1941, 1942

vyraďovanie: 1958 - 1978

prečíslovanie: #102=32, 106=36,107=37,

 

3. séria - typ DOZÁB "Päťokeňák"

ev. čísla #43, 44 (ex. #104)

rok výroby a sprevádzkovanie 1949

vyraďovanie 1978, 1996 ako historické vozidla pre rekonštrukciu na GANZ #104

 

4. séria DPMB "Päťokeňák"

ev. číslo #45

rok výroby a sprevádzkovanie 1953

vyradenie 1977

 

 

Obrázok  #31-otke sa vymieňali 3-krídlové dvere za 2-krídlové.

Premávala v súprave s vlečným vozňom.

Od roku 1974 bol pracovným vozňom.

Dňa 19.11.2002 sa vrátil z Technického Múzea v Brne (TMB), kde sa za tie roky nedočkal rekonštrukcie.

Interiér mal byť ako má #38 mal mať koženkové vodorovné sedadlá ako mal on.

Obrázok

Ale bude mať koženkové hrboľaté sedadlá ako #18, #135 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vlečný vozeň SGP #141

 

Obrázok

V roku 1974 bola z neho odstránená vozňová skriňa a používal sa prevážanie koľajníc

 

 

 

 podvozok vozňa SGP-DPMB #141

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interiér vozňa SGP #141


 
- Trolejbusy -



FBW - Oerlikon #80

ObrázokObrázok

V roku 1944 a v roku 1945 sa vyrábal.

A sprevádzkovali ho v roku1947

Po vyradení v roku 1963 bol u súkromného majiteľa vo Vajnoroch. odtadiaľ bol v roku 1994 prevezený do  vozovne Trnávka. Pôvodne mal byť rekonštruovaný do roku 1995, ale jeho rekonštrukcia sa na dlhý čas zastavila. V roku 2005 boli pri oprave tohto trolejbusu použité diely z trolejbusu FBW - Oerlikon #78.

Trolejbus sa opravoval 11 rokov.

Žial asi nebude sprevádzkovaný

lebo nemajú motor FWB-Oerlikona

a motor z iného trolejbusu nedajú lebo by to nemalo ten pravý zvuk, aj keď by to niekomu stačilo.

Interiér koženkové hrboľaté sedadlá na ľavej strane v zadu ešte nemá vykoženkované sedadlá ale ešte drevené platneObrázok.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Škoda 9TrObrázok #53 (6053) HT 28

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trolejbus mal prvé evidenčné číslo #53 do Augusta 2006 mal #6053 potom ako ho  zrekoštrulovali má od septermbra  2006 evidenčné číslo #53

jeho  staršýbrat

Škoda 9Tr HT 28 #152 asi v janúáry 2001 horel. tu sú jeho evidenčné čísla:

1.   152        
2.   6152    1983 – 1991    
3.   8341    1991    
4.   152    od 1991  

 

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rozobratá 9Tr HT 28 #605na#53

24.8.2006

9Tr HT 28 #53 predtým #6053 18.9.2006

 

 

 


Škoda - SANOS 200Tr #6505

Obrázok Obrázok

ObrázokVraky vozidiel Škoda SANOS S 200Tr sa nachájú na  Bazovej ul. v Bratislave. No už sa tam nachádza len #6517. #6505 je už v ÚD Jurajov Dvor / Trnávka. Na bazovej sa nachádza aj Škoda 706 RTO #236 ale v garáži

 

Deň pred DOD Jurajov Dvor / Trnávka bol voz  #6505

(škoda že nie 6517)  privezený z Bazovej do Vozovne Jurajov Dvor v roku 1999 bol zaradený medzi historické vozidlá. Bol vyrobený v roku 1984 a sprevádzkovaný v roku 1985.

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


- Autobusy -


Škoda 706 RTO - Jelzc Obrázok Obrázok

 výrobca:

Karosa n. p., Vysoké Mýto / LIAZ Mn
ichovo Hradiště

ŠPZObrázok :

BL 40-07
BAC 02-01 (1995 - 2004)
BA-756LB (od 25.11.2004)

Rok výroby a sprevádzkovanie:

1968

Zaujímavosti z Rekonštrukcie:

Rekonštrukcia na historické vozidlo za použitia karosérie z autobusu Jelcz (1995) - vozidlo bolo rekonštruované k 100. výročiu MHD v Bratislave.

Výmena oplechovania vo firme Starko + nový náter (2005) - počas opravy boli zničené pôvodné ozdobné lišty z karosérie, nahradené boli lištami s čiernou bužírkou používané na autobusoch Karosa radu 700. Taktiež nový náter nárazníkov nezodpovedal pôvodnému.

Ďalšie INFO:

Autobus po vyradení z osobnej prevádzky slúžil autoškole, administratívne bol vyradený v roku 1978, potom sa dlhšiu dobu nachádzal vo vozovni Krasňany. Po rozobratí boli niektoré jeho komponenty použité v historickom vozidle č. 236. Skriňa historického autobusu pochádza z JRD Vajnory.

 

 

 


 Pár informácií o Karose Cabrio

Obrázok Obrázok

Karosa B732.40 Cabrio #2108II je zrekonštrulovaná z autobusu Karosa B731.1653 #2141

Karosa Cabrio je od Novemra 2005 max. rýchlost 50km/h

Výmena automatickej prevodovky Praga 2 M 70 za VOITH D 851 (ako #2141).

Prestavba na kabriolet s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou v Ústredných dielňach DPB (2005) - autobus obdržal naftový motor TEDOM. Technický preukaz vydaný 7.3.2007.


Slovenský rekord  - Juraja Barbariča na Sorke BN9,5 #3547Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

 

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok


Iné autobusy:


Dopravný Podnik Mesta Brana

Irisbus Citelis 18M #2607

Obrázok Obrázok

 

 

dĺžka
17800 mm
šírka
2500 mm
hmotnosť
17300 kg
obsaditelnosť
157 osob
výkon
213 kW
rýchlosť
80 km/h

 Volvo 7700Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Volvo 7700A

 

Obrázok

 

 

 

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

MAN Lion´s City G CNGObrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mercedes  - Benz CITARO GObrázok

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


- Zaujímavosti / Fotografie -

 (Posledný fotka: (spriadlo) je:

výnimočný detail spriadlo #18 a MINI zapojené obostranné spiadlo aby mohol 18+135 odtiahnuť  pracovný brúsiaci vozeň (kolejbrus) Schörling #8431 ktorý má spriadlo vyššie ako #18)

 

Obrázok Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

Obrázok

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.